פסטיבל של קרנבל

0 Posted by - 12 בנובמבר 2015 - כללי

רונן נתנאל

בין אם ביקרתם באיטליה, פעם, פעמיים או יותר, ובין אם לאו, ביקור בקרנבלים של איטליה,  היא חוויה שונה, מיוחדת, מרתקת, מרגשת, מצחיקה ומסקרנת.

חגיגות הקרנבלים בעולם, מגיעות לשיאן ארבעים ימים לפני חג הפסחא, בהם נמנעים בעולם  הנוצרי הדתי מאכילת בשר. פסטיבל המסכות בונציה, מהמפורסמים והמרשימים בעולם. לכן ביום שישי, השמיני בפברואר, יצאנו לטיול קרנבלים משפחתי. עלינו על טיסה למילנו שבצפון איטליה ו לאחר הנחיתה השכרנו רכב ונסענו לבית המלון שבויצ'נזה,  עיירה יפה ששוכנת בקרבת ורונה. בשעות הערב חברנו אל קבוצת ארקיע, להמשך הטיול.

יום שבת בבוקר,  יום קר (אך נעים) בהיר ויפה, עולים על האוטובוס שמביא אותנו אל שיא הטיול, קרנבל המסכות בונציה. לאחר הסדרת אישורי הכניסה, עלינו על סירה אשר ניתבה בין התעלות הצרות עד לנקודת הירידה – הגטו היהודי,  שם רוכזו והתגוררו יהודי ונציה.

בדרכינו אל הנקודה העיקרית והחשובה בונציה,  כיכר סן מרקו, עוברים גשרים המעבירים אותנו מאי לאי,  לצד סירות וגונדולות,  חנויות ותיירים רבים, מרגישים את זרם המבקרים ככל שקרבים אל הכיכר. למרות  ההתרגשות ההולכת וגוברת, אין יופייה של ונציה הרומנטית, נעלמת מעינינו. לאחר מעבר גשר הריאלטו, פנייה שמאלה דרך סמטה צרה, מביאה אותנו אל פתחה של כיכר סן מרקו,  בעוד חיוך רחב מלווה את פני המבקרים,  ולאחר קביעת נקודת ושעת המפגש, לפנינו מספר שעות בכיכר, בין הדמויות הצבעוניות, השמלות, התחפושות הרבות והמסכות המרתקות, בעלות המראה הקפוא, המהפנט והממגנט, שמתוכן נראות זוג עיניים כחולות, ירוקות או חומות, שחודרות מבעד למסכה ומציפות את המתבונן בסקרנות רבה,  אודות הדמות המסתתרת מבעד למסכה. והדמויות שמפארות את הכיכר היפה, ממתינות למבקרים שרק יראו מבעד לעדשות המצלמה וישאירו מזכרת ניצחת בעוד עיניהן,  נראות כמחייכות המביעות תודה, ואולי מחייכות כי הן יודעות שהן ישארו כחידה עלומה.  תיירים רבים ממלאים את הכיכר,  המסעדות,  בתי הקפה, ואת הדוכנים לממכר מזכרות ומסיכות וכשהשמש שקעה, והחשיכה עלתה, המוני המבקרים פינוי את הכיכר,  אך הקסם נשאר !

לאחר שעלינו על הוואפורטו, שהוביל אותנו דרך הגראנד קאנלה אל שערה של ונציה, נפרדנו מהעיר ושבנו לבית המלון.

יום ראשון,  נוסעים לטוסקנה !  חבל הארץ הקסום.  בדרכינו לויארג'יו,  שם מתקיים פסטיבל הבובות השנתי. לאחר שחלפנו לצד בולוניה,  הבירה בירת הקולינריה האיטלקית, חצינו את הרי האפנינים והנופים הקסומים ומרכס ההרים ירדנו אל קו החוף עד לויארג'יו ,  עיר חוף יפה,  המקיימת מדי שנה פסטיבל בובות ססגוני.בובות ענק,  כעשרים מטרים גובהם,  שעשויות מעיסות נייר,  והכנתן ועיצובן אורך משך חודשים רבים.  מקור הפסטיבל משנת 1873, אז צעירים רצו להפיג את השעמום במיצג בובות,  נוספו לכך תושבים שמחו על הכלכלה ותפקוד המדינה,  וכך נוצרה מסורת ארוכת שנים של פסטיבל בובות סאטירי, מחאתי,יפה ומצחיק,  כשאת המיצגים מלווים תושבי העיר בתחפושות,  שירה וריקוד,  בהשראת המיצג. קרנבל הבובות נערך לאורך השדרה שלאורך הים והמבקרים יכולים להשתלב בחגיגה,  ללא מחסומים בצידי הדרך.

הדמויות המככבות הן ראשי גוש האירו,  ראשי ממשלות ונשיאי המעצמות ועוד.  זהו קרנבל מפתיע  ומיוחד, אשר שנחגג בצילו (שלא בצדק) של פסטיבל המסכות, אך למבקר בו מצפה הפתעה משמחת במיוחד. בסיום הקרנבל, המשכנו לבית המלון במונטה קטיני.

יום שני, יום מיוחד לפנינו, בו נבקר בשתי עיירות ימי ביניים מרהיבות, סן ג'ימיניאנו וסיינה. את פני היום היפה, קידם מרבד לבן של שלג צח, שליווה אותנו במרבית היום. בין נופי טוסקנה הקסומים,  נסענו אל סן ג'ימניאנו, שמגדליה נראים למרחוק, וסביבה גבעות טוסקנה הירוקות ומעוטרות במעטה לבן. סמטאות העיירה הציוריות מובילות אל ליבה של העיירה,  הכיכר המרכזית וכדי להשלים את האווירה הקסומה, הדבר המתבקש הוא לבקר באחד מבתי הקפה  הפזורים  מסביב  לכיכר. לאחר הטיול בסמטאות העיירה ובין פתיתי השלג,  נסענו לסיינה, העיר היפה המפורסמת בעיקר במירוץ הפאליו ( מירוץ סוסים בין שש עשרה השכונות בעיר) שנערך מדי שנה בחודש יוני סביב לכיכר דל קאמפו, מהיפות באירופה.

לאחר טיול וביקור בסמטאות העיר הציורית,  שבנו מלון במטנטה קטיני.

יום שלישי, לאחר השכמת בוקר מוקדמת, החלנו בנסיעה לשדה התעופה מלפנזה שליד מילנו, לקראת טיסתנו חזרה לתל אביב. כך הסתיימה לה חווית קרנבלים מיוחדת,  שחובה לחוות אותה.