יומן מסע פורטוגל

3 Posted by - 29 באוקטובר 2015 - אורבני, חוויות שלנו, כללי

זיוה זינגר – ויסלר

יומן מסע פורטוגל או כך זה התחיל…בספונטניות

זה היה אחד הטיולים היותר מקסימים שלי, בארץ יפהפיה עם תושבים מקסימים ומסבירי פנים ונופים עוצרי נשימה. כמו רוב המסעות שלי, גם מסע זה היה ספונטני וברגע האחרון ולפיכך נעשה תכנונו בטיסה.
במהלך הטיסה ישבנו אחותי ואני משני צידיו של משה קדמון, אחד המדריכים הותיקים והטובים ביותר בארץ, אם לא הטוב ביותר, שליווה קבוצה של טיול מאורגן וכך התוודענו אל היעד המקסים הזה וקיבלנו מסלול וטיפים ואפילו המלצות לכמה מסעדות.
כעת, עם קווים למסלול ורקע אפשר לנחות ולהתחיל לתור את המקום הקסום הזה –  מפורטו לליסבון

אקספוזיציה – בשעת לילה מאוחרת…

כל מה שהזמנו מראש בטיול הזה היה מלון לשני הלילות הראשונים וכמובן רכב. המלון boutique casa dos loios על המדרחוב במרכז הרובע העתיק ברחוב loios התברר כבחירה מאד מוצלחת, מלון בוטיק קטן ומתוק הממוקם במקום מרכזי ביותר. בשעת לילה מאוחרת, מצאנו את עצמנו סובבות סביב הרחוב באמצעות ה-GPS מבלי יכולת למצוא את המקום. אחרי מספר סיבובים סביב הרחוב, מצאנו לבסוף את המקום בעזרתה האדיבה של פאולה – מנהלת המקום שיצאה אלינו ואפילו התעקשה לעזור לנו בסחיבת המזוודות.
קבלת פנים חמה ונעימה היתה פתיחה מוצלחת שמבשרת על הבאות…ועל הפורטוגלים המקסימים שעוד נפגוש.

הפאטיו של המלון

פורטו – עיר נמל ססגונית

למחרת יצאנו לתור ברגל את פורטו, שהיא העיר השניה בגודלה בפורטוגל וגילינו נופים הרריים מקסימים, אוכל טוב, אוירה צעירה ואת יין הפורט שקרוי על שמה. נקודות ראויות לציון בפורטו הן הכנסיה הכרמליתית עם קיר האריחים הגדול, כנסיית סן פרנסיצקו (כנסייה שכולה זהב) ובניין הבורסה. בדרך לכנסיית סן פרנסיצקו, ירדנו בגרם מדרגות מתפתל עד לטיילת שעל הנהר, ממנו נגלה הנוף, טיילנו לאורך הנהר על שתי גדותיו ועל הגשר העליון לתצפית יפהפיה על הנהר ושתי גדותיו והבתים הצבעוניים שעל גדת הנהר – אחת התמונות המפורסמות של פורטו.

התוודענו  לראשונה למאכלים האופייניים לאיזור סרדינים ודג ה Bakaliho, דג בקלה טרי המוגש בכל מיני גרסאות וגם ליקבים באיזור. חובה לטעום את יין הפורט הנמכר בכוסיות של שוקולד…
בילינו שעה ארוכה בחנות הספרים המפורסמת LELLO   – חנות ספרים עתיקה וקסומה, עמוסה במבקרים, 2 קומות של ספרים המסודרים לפי נושאים עשויה כולה מעץ מלא, בה אפשר לתת לדמיון להשתולל. חנות זו  היוותה השראה לג׳י קיי רולינג בספרי הארי פוטר והיא אבן שואבת לתיירים הגודשים אותה. שימו לב – יש תורים עד סוף הרחוב (והכניסה בתשלום כמובן..).
מקום נוסף מומלץ הינו בית הכנסת והסיפור המרגש של יהדות פורטוגל והאנוסים. (יש לתאם את הביקור הכולל הסבר וסקירה הסטורית מצאצאי אחד האנוסים) וכמו כן, אל תוותרו על ביקור ברובע היהודי ונסיעה בחשמלית לאורך הטיילת  עד החיבור של הנהר לאוקיינוס.

בית הכנסת בפורטו

יצאנו לדרך – נופים יפהפיים פראיים של פורטוגל ההררית

לאחר יום וחצי בפורטו נפרדנו מהעיר, קנינו בשוק המקורה דובדבנים ועוד נשנושים לדרך וכאן החל הטיול מזרחה. שמנו פעמינו  ל-lamego – נסענו בדרך יפהפייה בין ונפים עוצרי נשימה בתוך פיתולי ההר בעמק הדוארו עם נהר הדוארו הזורם מתחת. לאחר 3 שעות של דרך שקשה להישאר אדישים ליופייה, הגענו לעיר העתיקה. בעיר זו נשתמרו בתים מפוארים רבים מהמאה ה-16 וכנסיות מרשימות -אחת המפורסמות היא כנסייה עם מדרגות ברוקיות.
לאחר טעימות של ליקרים ושוטטות בעיר, נסענו ל-Guarda  למלון אותו הזמנו מספר שעות קודם לכן בבוקינג…. הגענו לפנות ערב לעיירה המאכזבת בנימנומה. ירדנו קצת למרכז ומצאנו פאב אחד רועש לשתיית בירה…לסיום יום ארוך ומהנה.

המלון אליו הגענו היה מלון ביתי בניהול זוג זקנים ובנם, מלון חמוד וקטן במיקום מאד מרכזי, בנוי אבן על חומה שמסביבה הוא נבנה עם פינות ישיבה. בארוחת הבוקר היתה תחושה מאד מפנקת וביתית., כשזוג הזקנים, בעלי המלון מגישים לנו לשולחן טוסטים, גבינות, נקניקים ועוד מטעמים. אחרי ארוחת בוקר יצאנו לתור את גווארדה, הקתדרלה והמבצר.

BELMONTE היפה והמטופחת

בלמונטה  Belmonte  היא עיירה ציורית ששוכנת על הר, בתיה מטופחים להפליא מאופיינים באדניות וגינות קטנות. שוטטנו בסמטאות המטופחות והריקות מאנשים. בבלמונטה פועל מוזיאון יהודי ובית כנסת בעל חצר עם חנוכיה ענקית להדלקת נרות חנוכה. פספסנו את הגבאי שהלך לאכול ואת המוזיאון, כי הגענו ממש לפני סגירה  מסתבר שבבלמונטה הייתה  קהילה גדולה של אנוסים ששמרה על מנהגי היהדות בסתר וכיום חיים במקום כ -70 יהודים.

כפר בתי הצפחה העתיק PIODAU

PIODAU הוא כפר בתי הצפחה ההיסטורי והדרך אליו יפהפיה ועוברת בנסיעה מפותלת בתוך ההר בה זרועים בתים עם גגות רעפים אדומים ונוף עוצר נשימה. הגענו למקום קסום עם מעיין, מספר בתים וגשר תלוי. במעיין למטה רחצו כמה אנשים, זה נראה מקסים אבל הירידה לשם היתה תלולה למדי ולא היינו ערוכים עם בגדי ים ומגבות אז ויתרנו.
נכנסנו לכפר.  Piodau  הוא כפר עתיק יפהפה שכל הבתים בו בנויים מאבן צפחה שחורה, מהדרך רואים בתים שחורים וכמה נקודות בודדות בלבן, בכפר העתיק הזה רק הכנסיות ובתי האצילים היו בלבן כדי להבדילם מפשוטי העם.
השיטוט בסמטאות הציוריות הללו יצר תחושה כאילו הזמן עצר מלכת וגילה בתי צפחה שחורה עם דלתות ומשקופים בצבע כחול טורקיז .הסתבר שזה אחד הכפרים המשומרים שהוכרזו ככפרים לשימור על ידי אונסק"ו. מקום מקסים.

ההרפתקה הבלתי נשכחת …לפעמים צריך לחשב מסלול מחדש

משם החלטנו לצאת  לכיוון MONSENTO  עוד כפר המוכרז ככפר לשימור, הבתים שלו משתלבים בתוך הסלעים בצורה מושלמת כזו שאין אפשרות לראות אותם עד שמגיעים פנימה. הכפר היה מרחק  150 קמ ממיקומנו, אבל התברברנו. היינו עם שני נווטים שזייפו, התנתקו ברגעים הקריטיים ונתנו הוראות נסיעה סותרות. באיזשהו שלב זה נעשה מפחיד, איבדנו את הדרך כמה פעמים ומצאנו עצמינו לבד בתוך ההר הגדול הזה ללא שילוט וללא אפשרות ניווט.
לחץ נוראי. דרך מפותלת. כבישים צרים שמחייבים ריכוז מלא  בדרך…חשבתי כבר שנסיים את חיינו שם…ובעיני רוחי סצינת הסיום של הסרט "תלמה ולואיז"…. כשהגענו פעמיים לאותו כפר שכוח אל – כבר נבהלתי, עד שלמרבה המזל פגשנו שלושה גברים שהזעיקו לבקשתנו את דובר האנגלית היחיד של הכפר והוא הסביר לנו איך לצאת משם לעיר המרכזית של הכפרים – pamphilosa da sera. – והמליץ על מלון. הצלחנו לצאת מההר הזה  והגענו לעיר המרכזית, אבל המלון היחיד הגדול והקר והמנוכר שהומלץ לנו לא מצא חן בעינינו גם לא המקום.

חיפשנו אתונות ומצאנו מלון מלכותי

למרות ההרפתקה שעברנו עם הפחדים והחששות שניתקע בתוך ההר ללא יכולת לצאת ממנו, לא ויתרנו וחיפשנו בבוקינג מלון אחר ומצאנו מלון שהיה עבר ארמון. הגענו למלון PALACIO DA LAUSA  שהיה פעם ארמון במקום שנקרא LAUSA  . הגענו לפני שהגיעה ההזמנה בבוקינג….(כנראה הפקסים שם איטיים…). התגלה בפנינו מלון קסום שנראה כמו ארמון עם חדרי ארמון המשמשים כחדרי הסבה, שודרגנו לחדר סופיריור מפנק כיאה לארמון, סוויטה ענקית עם מיטת אפיריון גדולה, חדר אמבטיה ענק ומפנק, חשנו שאחרי התלאות שעברנו מגיע לנו להתפנק בארמון ולהרגיש מלכות. היינו תשושות מכדי לצאת מהארמון, לכן בחרנו להישאר לאכול את ארוחת הערב במלון במסעדת המלון במרפסת הצופה אל הנוף.

המלון - ארמון

המלון – ארמון

COIMBRA – עיר הבירה הקודמת והאוניברסיטה העתיקה מהחשובות באירופה

העיר העתיקה  CoImbra, עיר אוניברסיטאית שוקקת חיים ונעימה, המהווה  את המרכז האינטלקטואלי של פורטוגל היתה היעד הבא שלנו. כאן מצאנו אוניברסיטה עתיקה משנת 1290 הממוקמת על הגבעה הצופה אל נוף משגע.  יש בה כנסייה, ספריה עתיקה שלא ראיתי כמותה, מרהיבה וייחודית, בסגנון בארוקי עם עץ ועיטורי זהב. ובתוכה אוסף עצום של ספרים וכתבי יד עתיקים. מאד כדאי להיכנס לאוניברסיטה ולספרייה (בעלות נפרדת). הסטודנטים באוניברסיטה מסתובבים בגלימות שחורות ולאוניברסיטה יש מקהלת פאדו (המוסיקה האופיינית לפורטוגל).  בסיורנו הגענו  גם  לBatalha בה יש כנסייה מפורסמת ומרשימה בסגנון גותי.

התחנה הבאה היתה – Nazare – עיר קייט בעלת רצועת חוף מאד מאד ארוכה ורחבה הנתחמת על ידי מצוק שיורד לתוך האוקיינוס, רצועת החוף המרשימה עמוסה במבנים כמעין סוכות, ושמשיות. כאן גילינו טיילת שלאורכה מגוון רחב של  דוכנים, חנויות ומסעדות דגים. העיירה מתחלקת לשתי שכונות האחת נושקת לחוף הים והשנייה משקיפה מעל המצוק  CITIO  אפשר לעלות למעלה לתצפית על נוף מרהיב של כל רצועת החוף והבתים מסביב. אל מול הנוף הזה אכלנו…ונהנו מהחופש.

sisters

אובידוש  OBIDOS   עיירה מקסימה מוקפת חומה

העיר הציורית הזו בנויה בתוך חומה ובעלת סמטאות צרות ובתים צבועים לבן המעוטרים בשיחי בוגנוויליה. כאן שהינו במלון שהוא למעשה קאזה בלב המדרחוב המפורסם והתיירותי של העיירה ניצב בית עם פינות ישיבה עתיקות, פאטיו, מרפסת גדולה הפונה למדרחוב ולכנסייה, חדר אוכל וחדר קבלה. בית יפהפה מעוטר בצמחיה ובבוגנוויליה. נכנסנו לחדר הפשוט מדי לטעמי, חדר קטן שהרגיש קצת קלאסטרופובי אחרי כל המלונות הנהדרים שהיו לנו ובעיקר אחרי הסוויטה בארמון, אבל זהו הסגנון של של לינה בקאזות. רציתי לראות בית אופייני וזכיתי. על החדר הפשוט הזה שילמנו את הסכום הכי יקר ששילמנו עד כה על מלון..לכך תרם לוקיישן, לוקיישן לוקיישן וכנראה גם הייחוס התיירותי…
המלון הזה שכן בתוך הרובע העתיק, ממש על הרחוב אותו גודשים מאות התיירים וליד הכנסייה. יותר טוב מזה אין. יצאנו מיד החוצה  לתור את הסמטאות הציוריות ופגשנו מקום מלא קסם הרבה חנויות מזכרות ,מבחר גדול של  מסעדות, חנות ספרים אחת מיוחדת בתוכה גם ירקות אורגניים, מיני מאפה ומוכרת חביבה, ברים, בתי קפה, מסעדות, הרבה  סמטאות ועוד כמה כנסיות. סיורים רגליים בסמטאות הציוריות של העיירה הקסומה הזו שמכל פינה שלה ניבט נוף יפהפה.

SINTRA סינטרה עיירה קסומה עם ארמונות ומצודות – מוכרזת אונסק"ו כאתר מורשת עולמית

הגענו לארמון Monserrat מחוץ לסינטרה הכולל פארק ענק מטופח ומדהים ביופיו. רק בפארק הזה אפשר לבלות חצי יום ולגמוע את היופי הזה  ביקרנו בטירה  Quinta rigalIera ולבסוף בארמון PENA הציורי שהמלך פרננד השני בנה לרעייתו באמצע המאה ה19 בארמונות ובטירה אפשר לבלות מספר שעות טובות, אבל היה עלינו להספיק לבקר בעוד כמה מקומות לפני ההגעה לליסבון ל-2 הלילות אחרונים

ליסבון – עיר הבירה שוקקת חיים ומפנקת

הגענו  למלון בליסבון ושוב הבנו שהבחירה היתה מעולה, המלון שקיבל 9.1 בבוקינג היה שווה כל ניקוד ואף יותר. Carmo hotel  ממוקם במרכז העיר ושדרגו אותנו לחדר הכי סופיריור במלון עוד לפני שביקשנו. קבלנו חדר ענק ויפהפה בקומה החמישית עם חלונות גדולים צופים אל הנוף, מיטה ענקית ואמבטיה במרכז החדר , נעלי בית, חלוקי רחצה וכל הפינוקים.
באותו ערב אכלנו את הארוחה הטובה ביותר שאכלנו בכל הטיול.האוכל בפורטוגל טעים מאד וזול מאד יחסית למקומות אחרים באירופה. בכל העיירות בהן ביקרנו המבחר היה מצומצם ותמיד מככב בהן הדג המקומי בקליהאו, וסרדינים גדולים שזה נפלא, אבל בליסבון אכלנו במסעדות מעולות, אולי בגלל שהיא יותר מערבית ובמסעדות הטובות מצאנו עירוב של אוכל פורטוגלי עם פיוז'ן, SACRAMENTO שם המסעדה המומלצת (את ההמלצות הפעם בכל הטיול לקחתי דווקא מהמקומיים, מהאנשים העובדים במלונות ולא השתמשתי כמו תמיד בטריפאדוויזר ובהמלצות הכתובות).
ארוחת הבוקר במלון היתה מפוארת ובלתי צפויה. ארוחות הבוקר בכל המלונות היו טובות ולא קונטיננטליות, עם מגוון רחב אבל במלון זה היתה אחת הארוחות המפוארות שאכלתי בכל בתי המלון בהם הייתי לא רק בפורטוגל…נו, טוב, כמעט….באמת ארוחה מפתיעה עם סלמון , מבחר רב של גבינות ,מוצרלה פירות ואגוזים ומגוון רחב של מיני מאפה מעולים. בליסבון כמו בפורטו אין טעם להזיז את המכונית. במלון היתה חנייה (עוד יתרון למלון) מאד מומלץ כמובן לשוטט ברגל ברחובות, כמו בכל עיר גדולה . אין כל צורך ברכב וגם קשה מאד להתנייע ברכב בערים הללו, בעיקר כי כל ליסבון היא עליות וירידות תלולות כמו כל פורטוגל ההררית.

קנינו כרטיס נסיעה חופשי ל 24 שעות שבו ניתן לנסוע באוטובוס במטרו ובחשמלית (ושמה תשוקה..), ביקרנו  ב ALFAMA , שהינו הרובע העתיק ביותר בליסבון (חשמלית 28 מגיעה לשם) וכשתגיעו, אל תוותרו על סרדינים באחת המסעדות הקטנות שם, על ביקור במבצר וכמובן על טיול בסמטאות של הרובע היהודי. הנסיעה בחשמלית היא חוויה בפני עצמה. כשרכב נעצר על הפסים ומפריע לחשמלית לנסוע, אף אחד לא צופר ולא מתעצבן. נהג החשמלית ממתין בסבלנות רבה. גם אם זה לוקח 15 דקות….מעניין מה היה קורה בארץ…

מומלץ מאד לנסוע ל BELEM – רובע בית לחם, לראות את המגדל, הכנסיה ואת מנזר סן ג'רונימו וכמובן אי אפשר לוותר על ביקור ב PASTIS DU BELEM – קונדיטוריה ענקית שקיימת משנת 1834. יש שם תור כאורך הגלות, כי שמן של העוגיות החלומיות שלהם יצא למרחקים וכל התיירים גודשים את המקום הזה.
את העוגיות האלה מגישים בכל מיני מאפיות וגם במלון, אבל העוגיות שאכלנו שם היו הטובות ביותר. אנחנו לא המתנו בתור הארוך ונכנסנו לקחת טייק אווי – זו השיטה שלי בכל מיני מסעדות ומקומות שיש בהם תורים ארוכים(גם בדייל קרנגי בניו יורק, אבל זה סיפור למסע אחר).
ליסבון, כמו כל פורטוגל, השאירה הרבה טעם של עוד. לא מיצינו את ליסבון ולא את פורטוגל, יש עוד המון מקומות בהם רצינו לבקר ולא הספקנו. אין ספק שאחזור לשם לטיול נוסף. היה טיול מאד מהנה ומקסים בארץ יפהפייה  ומקסימה. ממליצה מאד.