חופשה עם הילדים בחגים

3 Posted by - 20 באוגוסט 2019 - כללי, משפחות

ארבל שרייבמן, מדריכת הורים – מוסמכת מכון אדלר

הנה מגיעים החגים ומתקרבת לה החופשה המשפחתית!
אז רגע לפני שאנחנו מוצאים סידור לחיית המחמד ולעציצים, אני מציעה קודם כל לראות את החופשה כהזדמנות לייצר משמעות ולחזק את הקשר עם הילדים, ליהנות מהרגעים הקטנים, לגלות סקרנות מנקודת מבטם, להתפעל מהם, ובעיקר ליהנות מהחוויה עצמה, מהביחד!
בזמן הנקי הזה המשותף רק למשפחה.

הנה מספר נקודות למחשבה, בכדי שהילדים יהיו שותפים לתכנון החופשה:

1. תכנון מראש:
הדגש הוא על השילוב שבין מינון וגיוון: כדאי לבחור יעד שמתאים בעיקרו לכל בני המשפחה, מבחינת תחומי עניין ורמת מסוגלות. לשלב בטיול מגוון אטרקציות שהילדים יאהבו, וכן גם כאלו שיעניינו אותנו ההורים, כשהמפתח הוא המידתיות והשילוב בין הדברים – שהילדים אוהבים לדברים שיכולים לעניין גם אותנו המבוגרים, כדי שכולם יהיו נכונים לשתף פעולה. גם במקומות עם הילדים הקצת יותר גדולים, מומלץ לשתף ולהתייעץ עוד בשלב הראשוני של התכנון, כך תאפשרו להם להיות שותפים וחיוניים לנסיעה ותוכל להיווצר אצלם ציפייה, שתוביל להתרגשות לקראת החופשה, כמו גם עליה בתחושת הערך שלהם – הם משפיעים "ויש ערך לדעה שלי" ובכך אף מועילים למשפחה כולה.

התחשבות בגילאים ובתחומי העניין השונים של כל אחד מבני המשפחה

2. גמישות:
באופן כללי, מאד חשובה היכולת להתגמש בחיים ולהתעדכן לאור הנסיבות – במה שקורה בכאן ועכשיו. לכן, כדאי מדי פעם לעצור, לשחרר ולזכור שלא חייבים להספיק הכל, שאפשר ליהנות מאותם רגעים קטנים וקסומים שמזמנת לנו הדרך, וכשהילדים נהנים בנקודה מסויימת, ניתן להם להשתחרר, וכך גם יהיה להם קל יותר להמשיך בדרך, וגם אנחנו מהווים מודל חשוב – בהראותנו התגמשות והתחשבות באחר…
ובכלל, גמישות מאפשרת לנו להתאים את עצמנו לנסיבות ואילוצים, שהרי זה משהו שמאד עוזר לנו במצבים שונים. לכן, מומלץ לא להעמיס יתר על המידה, למרות היותנו נרגשים ורוצים לראות דברים רבים. חשוב לזכור, שכולנו כאן יחד, עם צרכים ויכולות שונים. ובמידה ואתם והילדים נהנים במקום מסויים, אין טעם לעזוב רק בשביל להספיק להגיע לאטרקציה נוספת שתוכננה, אלא פשוט לחוות וליהנות באותה נקודה.

3. תיאום ציפיות:
כל אחד מאתנו מגיע עם ציפיות שונות לקראת החופשה.ציפיות מהאטרקציות השונות שיש למקום להציע, מתי נצא מדי בוקר, מהו סגנון האוכל המועדף, הציפיות למתנות, מזכרות וקניות בכלל.
לאור כל זאת, כדאי מהתחלה להתחשב בגילאים השונים ובתחומי העניין השונים, של כל אחד מבני המשפחה ואם יש אפשרות להתפצל באיזה יום, שכל הורה יבלה עם ילד/חלק מהילדים בפעילות שמתאימה ומיועדת להם.
בנוסף, מומלץ לקבוע תקציב אישי לכל ילד, או לסכם מראש אם יקבל מתנה/מזכרת, כמה ומתי. בכך, נמנע מהילד לצפות שנעסוק בקניותיו כל הזמן ואף נתרגל איתו התנהלות כלכלית וסדר עדיפויות. כנ"ל לגבי מתי וכמה זמן מסך יתאפשר. יחד עימם נברר מה הדברים שירצו שנארוז במזוודה, ובינתיים שיכינו בצד משחקים, חוברות, ספרים וכל מה שהם אוהבים, תוך הסבר שיש למזוודה מקום ומשקל מוגבלים, כשהרעיון הוא, שנשמע מה חשוב לכל אחד מראש, נבדוק איתם מה ולמה הם מצפים ומה הם צריכים, על מנת שתהיה להם חופשה נעימה. יחד עם זאת נשתפם גם בצרכים שלנו ובאילוצים – וכך, ביחד נראה איך אפשר כמה שיותר לענות על הצרכים של כולם, איך ניתן להתגבר על קשיים שעשויים לעלות בדרך ונראה מה מתאפשר, כי כשנשתף אותם בשיקולים ולא רק בתוצאות, יגדלו הסיכויים שהם יבינו גם את הכוונות, וכך שיתוף הפעולה בין כולנו יהיה מתוך המקום שנתנו לכל אחד, עם הרצונות שלו והציפיות שלו וסך השיקולים ואילוצים של כולם.

כדאי לבחור יעד שמתאים בעיקרו לכל בני המשפחה, מבחינת תחומי עניין ורמת מסוגלות

4. שעמום בחופשה:
הגענו? הולכים? משעמם לי! בין לבין כל הבילויים, ישנם רגעי המתנה: עד שיוצאים, המתנה לכניסה, המתנה במסעדה, המתנה בתורים, נסיעות ארוכות ובכדומה. כדאי להצטייד בכמה דברים, שיכולים להקל קצת על מצבים מסוג זה, ולנצל רגעי המתנה לאינטראקציה או למשחקים בעל פה, שכל בני המשפחה יכולים לשחק, כמו "ארץ עיר", נחש מי? ועוד .
בנוסף, כדאי לעשות הפסקות לצידי הדרך, כולל נשנושים וקצת צילומים משפחתיים. נסו לתווך לצעירים את המצב, מדוע מחכים ולמה בכלל כולם עומדים, כי כל מה שהם רואים זה רגליים של אנשים, ולא רואים היכן בכלל מסתיים התור. לכן, תשתדלו לתמלל ולהסביר מה עושים כרגע ומה יקרה לאחר מכן, ובכלל מומלץ לטפח את היכולת ליהנות מהדרך, לראות משהו מעניין לחקור מסביב ובעיקר לתקשר. לתת לגיטימציה גם להשתעמם, להיות עם מחשבות, לחלום ופשוט להיות.

5. מריבות:
ואיך אפשר שלא נתייחס גם לריבים… בחופשה יש הרבה מאד זמן משותף בתוך חללים קטנים וצפופים, כמו: נסיעה ברכב, חדר מלון, ישיבה במסעדה ועצם זה שהאח נושם עליי, מסתכל עליי ובכלל הנוכחות שלו קצת נמאסה עליי ואני רוצה לשבת ליד החלון, והקש הירוק הוא הכי שווה… הרבה מאד שעות יחד ולפעמים אפילו, קצת משעמם עד שיוצאים או מגיעים, לעיתים עייפים, ובכלל כל הזמן להתחשב וכל הזמן צריך לחלוק בדיוק אותם משאבים ובמיוחד המשאב היקר מכל תשומת לב ההורים…
אז גם כשהיה יום מקסים, וגם אחרי גלידה וניל, המריבות תהוונה חלק מחווית החופשה! זה לא באמת הכסא או הקש, מריבות הן חלק מהתקשורת בין אחים ולכן קיימים – נקודה! הם מקנאים, משווים ומציקים. לכן, ננסה לראות את התקשורת הזו ואת המשפחה כולה כמגרש אימונים לחיים, אשר דרכו האחים לומדים על יחסי גומלין. דרך היחסים ביניהם הם לומדים למעשה, איך מנהלים יחסים בין חברים וקבוצת השווים: מתי כדאי לוותר ומתי עדיף לעמוד על שלי, איך לנהל משא ומתן, איך להוביל ואיך להצטרף, איך להלהיב ואיך לשחרר, איך להשלים ועוד הרבה מאד דברים, שאם אנחנו ההורים פותרים ומתערבים להם, אנחנו מונעים מהם את האימון והלמידה העצומה.

אז איך לנהוג בזמן מריבת ילדים בחופשה בחו"ל?
אומנם מטרת החופשה היא הנאה, ולא כל כך מהנה לשמוע את הצעקות והצקות, אבל עלינו לנסות בכל זאת להימנע מלאיים ולהתרגז ולהגיד: "זה הטיול האחרון! פעם הבאה אמא ואבא ייסעו לבדם – בלעדיכם", שהרי זה לא בדיוק מה שיקרה, לכן, ננסה ככל הניתן, להימנע מלהתערב לשפוט, להכריע, להעניש או לקחת צד, כי לעולם לא באמת נדע מה באמת קרה קודם לכן, ועל מה זה יושב כרגע אצל כל אחד מהם.
בנסיעה בכל זאת חשוב להפסיק, מכיוון שהבטיחות של כולם היא מעל הכל, לכן חשוב להסביר, שכולנו צריכים להתחשב בנהג, שהרי עליו להתרכז בדרך, ולכן לא מפריעים. ובזמן רגוע ננהל איתם שיחה שנותנת מקום לריבים, נתייחס אליהם כאל קבוצה שלעיתים יש בה חילוקי דעות, אך נזכיר שאין מקום לאלימות פיזית או מילולית, לא פוגעים בגוף ולא מעליבים. נבקש מהם שיחשבו יחדיו על פתרונות במחלוקות, ואפשר שגם אנחנו נוסיף רעיונות. והכי חשוב לזכור, שבכל הפעמים שהם מסתדרים ומבלים יחד בנעימים, מוותרים, חולקים וסתם יחד משתובבים – נעודד אותם, נשקף נאיר וניתן לזה הרבה מקום "כמה שכיף ונעים לראות איזה אחים טובים"!
זכרו, מטרת החופשה המשפחתית, היא לבלות ביחד וליצור הרים של זיכרונות משותפים. זה לא ממש משנה לאן נוסעים, מה שחשוב הוא – מה שכולם מרגישים, החוויה של החופשה היא זאת שבסוף אותה זוכרים!
לכן, אפשרו להם להיות שותפים פעילים, להציע רעיונות, לעזור, לבחור מקומות ופשוט להיות, להיות זה עם זה ולזהות את הרגעים הקטנים שהם כה קסומים, שהם משתפים, מסתקרנים, מנסים דברים חדשים, עוזרים, וכך סתם בוהים, תחבקו בדיוק את אותם רגעים, כי בסופו של דבר – הכי חשוב זה היחסים.

בחגים הקרובים יוצאים לחופשה המשפחתית מוכנים >>

לעצות ונושאים נוספים מאת ארבל שרייבמן, מוסמכת מכון אדלר, היכנסו: ארבל שרייבמן – הדרכת הורים

2 Comments

  • מורן 7 בספטמבר 2019 - 15:07 Reply

    מקסים ונכון

  • חזית 22 בספטמבר 2019 - 21:36 Reply

    נפלא, כדאי מאוד לבקר במיקומים שאפשר להשאיר זיכרון טוב.

  • תגובה